Tartalomjegyzék

A projektről

 

A „Fogyasztók támogatása és motiválása a fenntarthatóbb életmódért” című projektet a Tudatos Vásárlók Egyesülete 2009. december 1. és 2011. július 31. között valósítja meg a Közép-Magyarországi Operatív Program támogatásával. A projekt legfontosabb célja a fogyasztás fenntartható(bb) alapelveinek a fogyasztók széles köreiben való megismertetése és az életmóddal kapcsolatos környezetterhelés mértékének csökkentése, elsősorban háztartásvezetők, másodsorban pedig egy szélesebb publikum (különös tekintettel a gyerekekre/fiatalokra) tudásfejlesztésén keresztül. A projekt két pillérre támaszkodik:

1. A mintegy 20 másik országban különböző nevek alatt futó, leginkább EcoTeams-ként ismert  ÖkoKörök program gondolata és elindítása a Global Action Plan International (GAP) nemzetközi civil szervezet nevéhez fűződik, amelynek 2009 óta a TVE is tagja. A programot 1990 óta világszerte több mint húsz országban vezették be és fejlesztették tovább a skandináv államoktól az Egyesült Államokon, vagy épp Fehér-Oroszországon át egészen Vietnámig bezárólag. Az EcoTeams ma a világ legnagyobb közösségi, részvételen alapuló környezetvédelmi akcióprogramja, amely az ENSZ Fenntarthatóságra Nevelés Évtizedének is hivatalos partnere.

Az ÖkoKörök bevezetése a GAP szakembereivel való folyamatos együttműködésben valósult meg: 2010. február-május hónapokban zajlott négy csoport részvételével a program adaptációs része. Az ennek létrejött munkafüzetet és mérési módszertant 2010. őszi és téli hónapjaiban tesztelte tizenként csoportok - az anyagok az ennek során kapott visszajelzések és javaslatok alapján kerültek véglegesítésre. A program végül a nyilvánosság előtt 2011. elején mutatkozott be, amit követően huszonegy ökokör kezdte meg a működését a Közép-Magyarországi Régióban.

Az alprojekt részeként a csoportmunkát támogató munkafüzet és internetes platform készült, az ökokör-vezetők több napos tréningen lettek felkészítve, sajtókampány támogatta a résztvevők toborzását, valamint sor került egyéb, a program sajátos metodikája által megkövetett kapacitás-fejlesztő tevékenységre is.

Bővebb információ az ÖkoKörökről: www.tudatosvasarlo.hu/okokorok

2. A projekt másik pillérét a Tudatos Vásárlók Áruháza című kiállítás jelentette, amely 2011. május 10-től június 30-ig volt nyitva a budapesti Gozsdu-udvarban. A kiállítás a szókimondó és markáns üzenetet hordozó installációk és a környezetbarát háztartások kellékeinek segítségével egyszerre tartott görbe tükröt a jelenleg elterjedt és uralkodó fogyasztási szokásaink elé, és mutatott fel megoldási javaslatokat egy képzeletbeli áruházi különböző osztályainak elrendezése szerint. A tárlat kivitelezésében neves képző- és iparművészek vettek részt, úgy mint a Cellux Csoport, a Kétfarkú Kutya Párt és az 1000% alkotói.

A kiállításhoz különböző kísérő programok is kapcsolódtak: május 20-án natúr-kozmetikum készítő workshopra, június 4-én ÖkoKörök találkozóra, június 18-án pedig – a projekt záróeseményének és sajtótájékoztatójának kísérőrendezvényeként – „Minden, ami bringa” címmel biciklis bolhapiac lebonyolítására került sor.

Az 1500 egyéni látogató által megtekintett kiállításon 53 tárlatvezetésre is sor került, amelyek 679 diákot mozgattak meg.

Bővebb információ a Tudatos Vásárlók Áruházáról: www.tudatosvasarlo.hu/kiallitas