Tartalomjegyzék

Kétszázötven háztartás, harminchét ökokör, környezetkímélőbb életmód és jobb társadalmi közérzet: pozitívak az ÖkoKörök program eddigi tapasztalatai.

Lezárult a nemzetközi EcoTeams program hazai adaptációja és bevezetése: a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 2010 és 2011 folyamán jó 250 háztartás bevonásával próbálta ki és dolgozta ki a nemzetközi szinten legjobb gyakorlatként számon tartott viselkedésváltoztatási program hazai változatát. A kezdeményezés hozta a várakozásokat: a résztvevő háztartások a program végére átlagosan 24%-al kevesebb élelmiszerhulladékot és 23%-al kevesebb vegyes háztartási hulladékot termeltek, 15%-al kevesebb villamos energiát, 31%-al kevesebb földgázt és 13%-al kevesebb vezetékes ivóvizet használtak, valamint jó 10%-al kevesebb vegyszert tartottak otthonaikban, mint korábban.

A Közép-Magyarországi Operatív Program támogatásával megvalósuló projekt részeként az egyesület három körben képzett ki összesen negyvenöt ökokör-vezetőt, akik az elmúlt másfél évben harminchét csoportot vezettek Budapest legkülönbözőbb részein és több Pest megyei településen – így Pilisborosjenőn, Pilisvörösváron, Érden, Gyálon, Nagykovácsiban, Tahitótfaluban és Vecsésen.

Az 5-8 fős ökokörök 2-3 hónapig jártak össze, 9-9 alkalommal találkozva – azaz a projekt során több mint 300 ökokör találkozóra került sor. A folyamat során a résztvevők az ÖkoKörök kézikönyv, s még inkább társaik segítségével hat kiemelt témát dolgoztak fel (fenntartható pénzhasználat, élelmiszerek, vegyi anyagok, energia, víz és hulladék), amelyekhez kapcsolódóan egyszerű, különösebb anyagi áldozatot nem igénylő, életmódjukba beépíthető, már heti szinten is látványos eredményeket produkáló vállalásokat tettek, amelyek jobb esetben a gyakorlás után rutinjukká is váltak. A résztvevők próbálkozásaik hatásairól mérések segítségével győződtek meg: életmódjuk legfontosabb jellemzőit (energia- és vízfogyasztás, az otthon tartott vegyi anyagok és a keletkező hulladékok mennyisége stb.) megmérték mind a program elején, mind végén. Így vált számszerűsíthetővé és ténylegesen láthatóvá, hogy már kis változtatásokkal is milyen nagy mértékű változások érhetőek el.

Az eredmények bíztatóak: az ÖkoKörök eddigi résztvevői háztartásonként átlagosan közel 600 liter vizet, 7 kilowattóra villamos áramot és 18 köbméter földgázt spóroltak meg, fél kilóval kevesebb élelmiszert dobtak a kukába, másfél kilóval kevesebb vegyes hulladékot termeltek heti szinten. Ezen túlmenően huszoneggyel csökkentették az otthon tartott vegyi készítmények számát, s bár a szelektív hulladékgyűjtésben már korábban is jeleskedtek, a program végére még így is ötre tudták növelni a szelektíven gyűjtött hulladékfajták számát a korábbi négyről.

Az ÖkoKörök módszer viselkedésváltoztatással kapcsolatos hatékonyságát korábban kutatók is vizsgálták. Többek között arra a következtetésre jutottak, hogy az ÖkoKörök tagjai a körök „hivatalos” megszűnése után is megtartják a kialakított környezettudatos szokásokat, sőt, környezeti hatásukat többen később tovább csökkentik.

Az ÖkoKörök sikerének kulcsa ugyanis az, hogy a hagyományos környezetvédelmi témájú kampányokkal szemben nem elégszik meg a tájékoztatással és információátadással. A program egyben közösségi eszköz is: a résztvevők szemléletét közösségi kontextusba ágyazva, az emberi kapcsolatok erejét kihasználva formálja, folyamatos figyelmet szentelve a motivációnak, visszajelzésnek és megerősítésnek. Egy-egy ökokör tagjaként senki nem érzi már sem magát, sem próbálkozásait elszigeteltnek, így a környezetvédelem magánügy helyett közösségivé válik, s új erővel tölti fel az egyes egyéneket. Amint az egyik résztvevő jellemezte visszajelzésében: „A legfontosabb élmény az Ökokörrel kapcsolatban számomra az, hogy egy olyan közösség jött létre, amelyben sokat tanulhattunk/tanulhatunk egymástól, hasonló gondolkodású emberekkel lehet együtt az ember, amely csak azt bizonyítja újfent számomra, hogy a jövőben - illetve már most! - a közösségek erejével lehet majd változtatni.”

Bár a jelenlegi pályázati projekt lezárultával a program folytatásának mikéntje kérdéses, a sikerre, a kedvező fogadtatásra és a nagy érdeklődésre való tekintettel a TVE mindenképp folytatni kívánja a programot, s lehetőség szerint minél előbb országossá kívánja bővíteni. A mindenkori aktualitásokról az érdeklődők a www.okokorok.hu weboldalon és a TVE más kommunikációs felületein tájékozódhatnak.

 

További információ:

Lőrincz Zsuzsanna

(1) 225-81-36, (30) 490 2024

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 


A projektről

 

A „Fogyasztók támogatása és motiválása a fenntarthatóbb életmódért” című projektet a Tudatos Vásárlók Egyesülete 2009. december 1. és 2011. július 31. között valósítja meg a Közép-Magyarországi Operatív Program támogatásával. A projekt legfontosabb célja a fogyasztás fenntartható(bb) alapelveinek a fogyasztók széles köreiben való megismertetése és az életmóddal kapcsolatos környezetterhelés mértékének csökkentése, elsősorban háztartásvezetők, másodsorban pedig egy szélesebb publikum (különös tekintettel a gyerekekre/fiatalokra) tudásfejlesztésén keresztül. A projekt két pillérre támaszkodik:

1. A mintegy 20 másik országban különböző nevek alatt futó, leginkább EcoTeams-ként ismert  ÖkoKörök program gondolata és elindítása a Global Action Plan International (GAP) nemzetközi civil szervezet nevéhez fűződik, amelynek 2009 óta a TVE is tagja. A programot 1990 óta világszerte több mint húsz országban vezették be és fejlesztették tovább a skandináv államoktól az Egyesült Államokon, vagy épp Fehér-Oroszországon át egészen Vietnámig bezárólag. Az EcoTeams ma a világ legnagyobb közösségi, részvételen alapuló környezetvédelmi akcióprogramja, amely az ENSZ Fenntarthatóságra Nevelés Évtizedének is hivatalos partnere.

Az ÖkoKörök bevezetése a GAP szakembereivel való folyamatos együttműködésben valósult meg: 2010. február-május hónapokban zajlott négy csoport részvételével a program adaptációs része. Az ennek létrejött munkafüzetet és mérési módszertant 2010. őszi és téli hónapjaiban tesztelte tizenként csoportok - az anyagok az ennek során kapott visszajelzések és javaslatok alapján kerültek véglegesítésre. A program végül a nyilvánosság előtt 2011. elején mutatkozott be, amit követően huszonegy ökokör kezdte meg a működését a Közép-Magyarországi Régióban.

Az alprojekt részeként a csoportmunkát támogató munkafüzet és internetes platform készült, az ökokör-vezetők több napos tréningen lettek felkészítve, sajtókampány támogatta a résztvevők toborzását, valamint sor került egyéb, a program sajátos metodikája által megkövetett kapacitás-fejlesztő tevékenységre is.

Bővebb információ az ÖkoKörökről: www.tudatosvasarlo.hu/okokorok

2. A projekt másik pillérét a Tudatos Vásárlók Áruháza című kiállítás jelentette, amely 2011. május 10-től június 30-ig volt nyitva a budapesti Gozsdu-udvarban. A kiállítás a szókimondó és markáns üzenetet hordozó installációk és a környezetbarát háztartások kellékeinek segítségével egyszerre tartott görbe tükröt a jelenleg elterjedt és uralkodó fogyasztási szokásaink elé, és mutatott fel megoldási javaslatokat egy képzeletbeli áruházi különböző osztályainak elrendezése szerint. A tárlat kivitelezésében neves képző- és iparművészek vettek részt, úgy mint a Cellux Csoport, a Kétfarkú Kutya Párt és az 1000% alkotói.

A kiállításhoz különböző kísérő programok is kapcsolódtak: május 20-án natúr-kozmetikum készítő workshopra, június 4-én ÖkoKörök találkozóra, június 18-án pedig – a projekt záróeseményének és sajtótájékoztatójának kísérőrendezvényeként – „Minden, ami bringa” címmel biciklis bolhapiac lebonyolítására került sor.

Az 1500 egyéni látogató által megtekintett kiállításon 53 tárlatvezetésre is sor került, amelyek 679 diákot mozgattak meg.

Bővebb információ a Tudatos Vásárlók Áruházáról: www.tudatosvasarlo.hu/kiallitas

 


A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) non-profit, közhasznú szervezet. Legfontosabb célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete és a fogyasztók tájékoztatása mellett az, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A TVE sokrétű és változatos tevékenységeinek részeként többek között negyedévenként kiadja a maga nemében egyedülálló, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárló-t (www.tudatosvasarlo.hu/magazin), és működteti 2004 óta az ország első és mindmáig egyetlen etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalaként a www.tudatosvasarlo.hu portált. Projektjei és kiadványai közül az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) interaktív és játékos módon segíti a felhasználóit a környezettudatos életvitel kialakításában; a Cégmérce (www.cegmerce.hu) a Magyarországon jelen lévő vállalatokat és márkáikat rangsorolja környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontokból; a Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu) pedig a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén.

További információ a TVE-ről: www.tudatosvasarlo.hu/tve