A Tudatos Vásárlók Egyesülete az egyik legnépszerűbb hazai édességet, a túró rudit tesztelte táplálkozásbiológiai szempontból és a csomagoláson feltüntetett információk alapján. Összesen 19 féle terméket vizsgáltak, 13 natúr és 6 ízesített rudit. Az édességek minősége igen széles skálán mozog: olyan túró rudi terméket is találtak, amely nem tartalmaz túrót.

A lista élén a Cserpes Trudi áll, egy pont lemaradással követi a natúr Pöttyös Túró Rudi. A jó helyezést annak köszönhetik, hogy egy pontot sem veszítettek, a Cserpes továbbá a kevés adalékanyagért plusz pontot kapott. Habár egyiknek sem csokoládé a bevonója, a töltelékben legalább – nagy mennyiségben – túró van, és természetes aromát tartalmaznak, valamint jól olvasható az összetételi lista a csomagoláson.

A legrosszabbul a Sole Update 1 desszert és a Tejnasi szerepelt. Sok pontot veszítettek a hiányos tájékoztatás miatt, valamint azért, mert a töltelék nem tartalmaz túrót, ami egy túró rudira asszociáltató terméknél elvárható lenne.

Általános tendenciák

A natúr termékek piacán nem találtak olyan terméket, amely mind a túróalapú tölteléknek, mind pedig a bevonatra vonatkozó táplálkozásbiológiai értékkritériumoknak egyidejűleg megfelelt volna. A legnagyobb hátránya a termékeknek, hogy nem ét- vagy tejcsokoládéból álló burokkal készülnek, hanem kakaós ét- vagy tejbevonómasszából, amelynek táplálkozásbiológiai értéke kisebb, mint a csokoládéé.

A bevonómasszának – a Magyar Élelmiszerkönyvi szabályozás alapján – kisebb a kakaótartalma, és a jó minőségű, drágább kakaóvajat hidrogénezett növényi zsiradékkal helyettesítik, amelynek ráadásul nagy a transzzsírsav-tartalma. A vizsgált 19 termékből mindössze kettőnél (azonos márka) találtak csokoládéból készült bevonatot.

Az ízesített termékek piacán a gyümölcskészítmények gyümölcshányadában nem találtak nagy eltérést az átlagtól, és minőségi összetételében is elenyésző különbség van. Ugyanakkor a gyümölcsös rudikra jellemző, hogy a túró jóval kisebb arányban van jelen, mint a natúr rudikban, sok esetben a bevonat nagyobb arányban szerepel, mint maga a túró.

A teszt eredményei és az összefoglaló elemzés a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/term-kteszt-t-r-rudi oldalon olvashatók.


További információk

Andacs Noémi

+36 30/490-2024, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Tudatos Vásárlók Egyesülete – Tel/Fax: 225-81-36


A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tve.hu

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti www.tudatosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. További projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg Budapest zöld térképe, (http:/zoldbudapest.hu/) amely a tudatos vásárlás, a fenntartható fogyasztás helyeit gyűjti össze a fővárosban (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) A www.tudatosutazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.