A megújult Csiperke Erdei Iskolában és Táborban jártunk…

... A pályázati lehetőségeknek köszönhetően 2009-ben egy újabb nagyszabású beruházás vette kezdetét, mely az eddigiektől eltérően az infrastrukturális fejlesztésen túl az oktatást segítő eszközök és kiadványok bővítését is lehetővé tette. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. ... Az E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület Márokpapin működő Csiperke Erdei Iskolájában és Táborában hosszú évek óta folyik – a főként iskoláskorú gyerekek – természetismereti és környezetvédelmi oktatása. Eleinte nomád- és kutató táborokban folyt a gyerekek környezettudatos szemléletformálása, majd a növekvő érdeklődés hatására 1996-ban az - akkor 10 éves - egyesület jelentőségteljes döntést hozott: megvásárolta az idilli természeti környezetben fekvő kis falusi parasztházát, mely az elmúlt közel 15 év alatt az egyesület környezeti nevelési programjának kiemelt bázishelyévé vált. Az eleinte csak nyári táboroztatásra használt hajdani háromosztatú parasztház fejlesztése három szakaszra bontható. 2000-ben a nomád körülményeken javítva egy vizes blokk, valamint egy gyerekszoba került kialakításra, mely lehetővé tette az első erdei iskolás csoportok fogadását. A kezdeti lépés folytatásaként 2007-ben az infrastruktúrán tovább javítottak, így újabb fürdőszobai egységekkel és egy nagyobb alapterületű szobával lettek gazdagabbak. A javuló infrastruktúrának köszönhetően folyamatosan nőtt a turnusok száma, így már április elejétől október végéig rendszeresnek mondható a kihasználtság.Mivel a tavaszi és az őszi évszakokban az időjárás elég szeszélyes, ezért a minősített erdei iskola program megvalósításához szükségessé vált egy zárt oktatóterem kialakítása. A pályázati lehetőségeknek köszönhetően 2009-ben egy újabb nagyszabású beruházás vette kezdetét, mely az eddigiektől eltérően az infrastrukturális fejlesztésen túl az oktatást segítő eszközök és kiadványok bővítését is lehetővé tette. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. A KEOP-3.3.0-2008-0024 pályázatnak köszönhetően beszerzésre került 35 kerékpár, melyeket a 2009-es év tavaszán érkező csoportok avattak fel. E környezetbarát közlekedési eszközök segítségével a csoportok nem csak az egészséges életmódot, a környezettudatos közlekedési formát tapasztalhatják meg, hanem alkalmuk nyílik a Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzet széleskörű megismerésére. Az újonnan vásárolt eszközök között szerepel számos tanulói mikroszkóp, távcső és szakkönyv, valamint egy csillagászati távcső, mellyel a szabad szemmel nem látható bolygók, holdak és csillaghalmazok is jól megfigyelhetőek. Az újítás alkalmával lecserélődnek az ágyak és újabb bútorok kerülnek a szobákba, valamint a most épülő oktatóterembe, ezzel is komfortosabbá és családiasabbá téve az egyes helyiségeket. A már meglévő épületegyüttes összesen 360 m2-re bővül. A folyamatos megújulást és bővülést nem csak az E-misszió Egyesület környezeti nevelői követték nyomon, hanem több visszajáró pedagógus is érzékelhette eme pozitív változást. Ezen pedagógusok közé tartozik Sira Krisztina, aki az orosi Benczúr Gyula Általános Iskola Herman Ottó Tagiskolájának földrajz-testnevelés szakos tanára. Iskolájuk hosszú évek óta szoros kapcsolatban áll az E-misszió Egyesülettel, akik segítséget nyújtanak az intézmény környezetvédelmi programjainak megvalósításában. A közös rendezvények mellett az orosi általános iskolás diákok évről-évre Márokpapin töltik 5 napos erdei iskolájukat. Pedagógusukat arról kérdeztük, hogyan látja az Erdei Iskola életében bekövetkező változásokat, valamint hogyan hatnak ezek a változások az ide érkező csoportokra.

Mióta veszik igénybe az E-misszió Egyesület Erdei Iskola szolgáltatását?

- Az egyesülettel való kapcsolatunk hosszú múltra nyúlik vissza. Az erdei iskolai programokat megelőzően már korábban megismerkedtünk az egyesület egyéb tevékenységeivel is, így iskolánk rendszeresen részt vett vetélkedőiken, előadásaikon. Először 2003-ban vittünk csoportot Márokpapira, ezt követően rendszeres látogatói lettünk a Csiperke Erdei Iskolának.

Melyek azok a dolgok, amelyek miatt hosszú évek óta rendszeres látogatói lettek a Márokpapin folyó környezeti nevelési programnak?

- Nagyon megnyerte tetszésünket az erdei iskola környezete, továbbá az, hogy az épületek kívül-belül egyaránt természetközeliek. Az itt eltöltött öt nap alatt tanulóink megtapasztalhatják a környezettudatos életvitelt, megismerkedhetnek a környezetbarát, energia- és víztakarékos berendezésekkel, valamint közel kerülnek a természethez. Az évek során bebizonyosodott, hogy az itt megszerzett tudást és tapasztalatot mind a kísérő pedagógusok, mind pedig a gyerekek hasznosítani tudják az iskolai oktatás során. Márokpapiról hazatérve folyamatos pozitív visszajelzést kapunk a szülőktől is.A kis település előnye, hogy az erdei iskola - és ezáltal a program résztvevői - szerves részévé válnak a falu egészének. Kiemelném, hogy az erdei iskola háziállatainak gondozásával a gyerekek bepillantást nyernek a falusi élet mindennapjaiba, és egy kis szeletet kapnak abból a korból, amelyben még nagyszüleik éltek. A mai modern, elkényelmesedett világban kevesebb idő jut a szabadban történő mozgásra. Nagy pozitívum számunkra, hogy ez alatt az öt nap alatt - mivel sem televízió, sem számítógép nincs - a gyerekek a szakmai programok mellett aktív mozgással tölthetik szabadidejüket.

Külső szemlélőként hogyan látja az elmúlt évek változásait?

- Évről-évre végigkísértük az épületek bővítését, felújítását, valamint az oktatást segítő eszközök fejlesztését. Örömmel emlékszem vissza a kezdetekre, az eleinte félnomád körülmények között zajló környezeti nevelési programokra, amit a gyerekek és mi, pedagógusok is nagyon élveztünk. Az idő előrehaladtával hol újabb épületek, hol újabb oktatási eszközök, hol pedig érdekes programok vártak minket visszatérésünkkor. Annak ellenére, hogy több éve járunk az egyesület Erdei Iskolájába, még mindig vannak számomra új programok és még mindig gazdagodom újabbnál-újabb élményekkel.

A jelenleg zajló fejlesztések Ön szerint milyen változásokat hoznak az Erdei Iskola életébe?

- Mind az infrastrukturális, mind pedig az eszközfejlesztés pozitívumként könyvelhető el. Úgy gondolom, az oktatást segítő eszközök bővítésével lehetőség nyílt az egyre változatosabb programok kialakítására. A kerékpáros kirándulás lehetővé teszi Márokpapi és környékének szélesebb körű megismerését, a tanulói mikroszkópok segítségével pedig egyéni és kiscsoportos foglalkozásokon is részt vehetnek a gyerekek. Az oktatást és a szakmai feladatok megoldását a diákok számára is hozzáférhető szakkönyvek teszik könnyebbé. Szintén pozitívum, hogy a most épülő oktatóterem rossz idő esetén is lehetőséget biztosít az oktatásra. A projektorral és egyéb eszközökkel való felszerelése pedig hozzájárul az erdei iskola szezon kiszélesítéséhez, mivel a hosszú őszi és téli estéken, amikor a szabadtéri programok már korlátozottabbak, a közel 60 m2-es közösségi teremben lehetőség nyílik a tartalmas szakmai programok megvalósítására. Nagyon tetszik, hogy a környezettudatos életmódról nem csak beszélnek az itt dolgozó pedagógusok, hanem az egyes környezetbarát technológiákat be is mutatják a tanulóknak, továbbá a gyerekek alkalmazzák és megélhetik ezek minden napos használatát. Példaként említeném az épületekre felszerelt napkollektorokat, napelemeket, csapadékvízgyűjtőt és a komposztálást.

Milyen új dolgokat vettek igénybe az idei évben?

- Annak ellenére, hogy évről-évre visszajárok, mindig találkozok új programokkal és új oldaláról ismerem meg a Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzetet. A heti program idén is nagyon változatos volt, a szép idő alkalmat adott arra, hogy a lehető legtöbb időt töltsük a természetben. Örömmel töltött el, hogy az idei évben már lehetőségünk volt a kerékpáros kirándulásra, mely során eljutottunk a Szatmár-Beregi Natúrpark egyik romvulkánjához, megismerkedtünk a Bereg gasztronómiájával, megízlelhettük a hagyományos módszerekkel aszalt gyümölcsöket, megtekintettük a tákosi fakazettás templomot, valamint betekintést nyertünk a beregi keresztszemes hímzések világába.

Hogy tetszett ez az új program a gyerekeknek?

- Mind a gyerekek, mind pedig mi, pedagógusok nagyon élveztük a biciklizést. Pedagógusként külön örülök annak, hogy a Tájvédelmi Körzet kis forgalmú útjai lehetővé tették a még biztonságosabb közlekedést számunkra. A kirándulás alkalmával a gyerekeknek igazi közösségi élményben volt részük. Megtapasztalhatták, hogy a biciklizés a szabadidő eltöltésének egyik igen nagyszerű módja.

Megköszönve az élménygazdag beszélgetést, én is arra tudok biztatni mindenkit, aki teheti, látogasson el a Márokpapin lévő Csiperke Erdei Iskolába és Táborba, ahol eseményekben gazdag, kirándulásokkal teli és egyéb szakmai programokkal gazdagított hét várja a kicsiket és a nagyokat egyaránt. Az E-misszió Egyesület környezeti nevelői az idei évben is sok szeretettel várják régi és új erdei iskolás csoportjaikat, valamint táborozóikat.

K.Sz. tollából

A projekt az Európai Unió támogatásával, az
Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Projekt azonosító: KEOP-3.3.0-2008-0024
Infovonal: 06 40 638 638 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.