Néha a magánbeszélgetésekben is előkerül az autózás és a környezetvédelem, no meg az alternatívák keresésének a témája.
Rengeteg poszt, cikk, podcast születik abban a témában, hogy akkor az elektromos autók segítenek a klímaváltozás elkerülésében, vagy továbbra is maradjanak a benzines és dízel autók és az autózás helyett inkább a szarvasmarhák számát, vagy a tengeri kereskedelmi forgalmat, esetleg a luxus fogyasztást, vagy a légi közlekedést korlátozzuk inkább.
Sajnos ez a dilemma kicsit olyan, mint hogy kötél által, vagy golyó által legyen-e a kivégzés.
– Mert az elektromos autók ugyan nem bocsátanak ki co2-t, de az akkumulátor gyártás, és az akkumulátorokba való áramtermelés nem tud ma karbonsemleges lenni. Nem beszélve az összes többi környezeti hatásról: az akkumulátor gyártás vízigénye, a környezetbe juttatott veszélyes anyagok, vagy az akkumulátorok későbbi megsemmisítésének energia és nyersanyag igényét.
Tartunk tőle, hogy a dilemma megoldásához más kérdéseket kellene feltenni.
pl.: – Mi hajtja ezt az eszement növekedést, amit a gazdaságban meg kell valósítani? Hogyan lehetne kiváltani azt a sok szállítási igényt, amit ma a világgazdaság működése megkövetel? Miért ilyen hosszúak az ellátási láncok?
De lehet, hogy ezek a kérdések költői kérdések. Mert nincs kinek feltenni ezeket.
– Egy egyszerű polgár önmagában nem sokat tehet.
– A gazdasági élet szereplőit a növekedési kényszer hajtja, ami egy kényszer. Ha nem a növekedést hajtja, akkor lemarad, és megszűnik.
– A politikusokat pedig köti a pártfegyelem, és ők sem szeretnek kellemetlennek tűnő kérdésekkel szembesülni.
Szerencsére a fenti lista egy általánosítás csupán. Mert vannak olyan emberek, vállalkozók és talán politikusok is, akik keresik a jó megoldásokat és keresik ehhez a jó kérdéseket is.
A rosszul feltett kérdésre adott kellemetlen választási lehetőségek helyett kezdjünk el jó kérdéseket feltenni!