Kellemes Húsvéti Ünnepeket kíván, az E-misszió Egyesület!

Csokinyúl teszt: sok a hazai termék, kevés a kakaótartalom...

 

 

Fontos tudni, hogy mi rejlik a jellegzetes, ünnephez igazodó húsvéti csokinyúl csomagolása mögött, amiből a legtöbbet a gyermekek fogyasztják. A Tudatos Vásárlók Egyesülete szétnézett a hazai piacon, és 18 terméket tesztelt. A termékek minősége rendkívül széles skálán mozog.

Csokoládé nyúlfigura tesztben 40g – 100g-os termékeket vizsgáltak táplálkozásbiológiai szempontból a csomagoláson feltüntetett, valamint főbb fogyasztóvédelmi információk alapján. A vizsgálatba a nagyobb szupermarketekben (Auchan, CBA, Kaiser’s, Lidl, Match, Penny Market, Spar, Tesco) kapható termékeket vonták be, a biotermékhez a Mammut üzletház bioboltjában jutottak hozzá.

A teszt végeredménye szerint a piacon nem találtak olyan terméket, amely minden paramétereknek, értékkritériumnak egyidejűleg maximálisan megfelelt volna. Az összesítésben jól szereplő termékek is tartalmaznak egy-két allergént, illetve a biotermék kivételével minden nyuszi tartalmazott adalékanyagot.

A legnagyobb hátránya ezeknek a termékeknek, hogy nem kizárólag kakaóból készülnek, hanem kakaós tej-, ritkábban étbevonó masszából, amelyek táplálkozásbiológiai értéke kisebb, mint a csokoládéé.

 

A lista élén az After Eight mentolízű étcsokoládé nyúl áll, két pont lemaradással ezt követik a Szerencsi Diabon nyuszi figura fruktózos tejcsokoládéból és a Szerencsi nyuszi figura étcsokoládéból. A jó helyezést annak köszönhetik, hogy magas a kakaó szárazanyag-tartalmuk, nem tartalmaznak hidrogénezett növényi zsiradékot, valamint címkéjük viszonylag jól olvasható.

Sereghajtóként a Dalcetta Kft. által forgalmazott Nyúl figura végzett, amely kakaós tejmasszából készül. A rossz szereplés további okai: e terméknek nem volt kakaó szárazanyag-tartalma, ezzel szemben viszont növényi zsírt, számos adalék- és aromaanyagot tartalmaz.

A húsvéti palettáról sem hiányozhat a bio kategória. A vizsgált Bio Húsvéti nyuszi tejcsokoládéból – a címke szerint – minden összetevője biogazdálkodásból származik, továbbá nem tartalmaz növényi zsírt, adalékanyagot és mesterséges aromát sem.

Ilyenkor az átlagosnál több a hazai termék, a figurákat ugyanis nagyobb arányban gyártják Magyarországon, mint a táblás csokikat. A vizsgált terméktípusok közel kétharmada (11/18) magyar termék volt.

 

A csokoládé nyulak tesztjéről szóló teljes cikk és a teszt végeredménye a http://tudatosvasarlo.hu/cikk/termekteszt-csokinyulak oldalon található.

A Tudatos Vásárló magazin ÉDESSÉG című, a csokoládé témakörével is mélyebben foglalkozó korábbi lapszáma az alábbi linken lapozgatható: http://issuu.com/tudatosvasarlok/docs/tv14.vegso

 

További információ:

Andacs Noémi

+36 30/490-2024, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 


 

A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tudatosvasarlo.hu/tve

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti www.tudatosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) elnevezésű alkalmazást, mely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában. További projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén." A www.tudatosutazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.