Karácsony közeledtével szinte nincs reklámblokk az a legújabb mobiltelefonok promóciója nélkül. Hirdetések áradata buzdítja a fogyasztókat, hogy ajándékozzanak vagy vásároljanak mobilt a közelgő ünnepekre, mások a divatnak hódolva cserélik le még jó állapotban levő készüléküket, viszont kevesen tudják, milyen terheket rónak evvel a környezetre.

A Tudatos Vásárló magazin elkészítette a mobiltelefonok zöld tesztjét. A három nagy mobilszolgáltató egy-egy saját márkás és nyolc gyártó készülékét (összesen tizennégyet) vonták be a tesztbe. Vizsgálták a csomagolást, az energiafelhasználást, a készülékhez adott kiegészítőket, és figyelembe vették az általuk kibocsátott sugárzást is. Tesztjükben olyan készülékeket is szemrevételeztek, amelyet kifejezetten „zöld” mobilként kínálnak. A teszt rangsorában első helyen végzett a HTC Wildfire 3333, maga mögé utasítva a Sony Ericcson és a Samsung telefonjait. Az utolsó két helyezett pedig a BlackBerry 9700 Bold és a T-Mobile Pulse Mini-je lett.

Mobilvásárláskor megtelik a kuka

A csomagolás azon túl, hogy védi a telefont és a kiegészítőket, egyúttal marketingeszköz: nagy és minőségi anyagokba csomagolva a termék vonzóbbá tehető. Természetesen mindez a használatbavételt követően azonnal a szemétben landol. Összehasonlítva a telefonok térfogatát a csomagolóanyag térfogatával igen jelentős eltéréseket tapasztaltunk az egyes modellek között. A telefonok csomagolása legalább hétszer akkora, mint maga a készülék (HTC Wildfire), de a legfényűzőbb darab közel ötvenszeres dobozban lakik (T-Mobile Pulse Mini).

Mennyi energiát fogyaszt?

Minden telefonhoz jár töltő is. Környezeti szempontból az érdekes, hogy miként viselkedik az eszköz, ha az akkut már feltöltötte, ugyanis az áramfogyasztás nem áll le, ha elértük a teljes feltöltöttséget. A legcélszerűbb az lenne, ha a töltő ekkor automatikusan kikapcsolna, de ezt egyelőre egyik tartozék sem tudja. Ahhoz pedig, hogy a kellő időben kihúzzuk a konnektorból, nagyon résen kellene lennünk. A vizsgált modellek közül négynek – a két Sonynak és a két Nokiának – takarékos akkutöltője van. Az Energy Star energiahatékonysági minősítése szerint ezek mind ötcsillagosak, azaz a legjobbak a saját kategóriájukban.

Sugárzás, memória, méltányosság

A mobiltelefonok elterjedésének kezdete óta vitatott, hogy a készülék sugározta rádiófrekvenciás energia káros-e vagy sem a felhasználó egészségére. Az ember teste által felfogott rádiófrekvenciás energia mértékének meghatározására szolgál az SAR- (fajlagos elnyelt teljesítmény) érték. A tesztben a fülhöz tartott készülék SAR-értékeit hasonlította össze a Tudatos Vásárló, ebből a szempontból a Samsung Galaxy szerepelt a legjobban.

A növekvő számú környezettudatos fogyasztók nem dúskálhatnak Magyarországon a méltányos, vagy zöld mobiltelefon kínálatban, viszont lehetőségük van csatlakozni - és nyomást gyakorolni a gyártókra- a MakeITFair kampányhoz a www.makeitfair.org/take-action/mobiltelefont oldalon.

Értékelés

Az értékelés a termék csomagolásán közölt információk, valamint a gyártóktól és a készülékeket forgalmazó társaságoktól kapott adatok alapján történt. A készülékek csomagolását tekintve a T-Mobile Pulse Minije elvérzett és összesítésben is az utolsó helyet kapta. A HTC Wildfire érte el a legmagasabb pontot és végzett a tabella első helyén, bár a sugárzási érték tekintetében a Vodafone 547 i telefon bizonyult a legjobbnak.

A tesztről és az értékelésről további információk a Tudatos Vásárló magazinban és a http://tudatosvasarlo.hu/sites/default/files/mobiltelefonok_zold_tesztje.pdf oldalon találhatók.

A teszt megjelent a Tudatos Vásárló magazin legfrissebb, Elektronika című számában.

További információk és recenziópéldány igénylés

Gulyás Emese, főszerkesztő, +36 30/2019 318, E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Fax: +36 1 225-81-36


A Tudatos Vásárlók Egyesületéről www.tve.hu

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete adja ki az egyetlen, kifejezetten a fenntartható fogyasztás témáival foglalkozó fogyasztói magazint, a Tudatos Vásárlót (www.tudatosvasarlo.hu/magazin). 2004 óta működteti www.tudatosvasarlo.hu portált, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. További projektje a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása. Honlapján működteti a (www.tudatosvasarlo.hu/eszam) részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázist. Internetes adatbázisában megtalálhatók továbbá egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek és tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben. 2009 októberében jelent meg "Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), mely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze a az ország egész területén." A www.tudatosutazo.hu weboldal nyílt tanácsadó fórummal várja az érdeklődőket, valamint turisztikával és fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertterjesztő írások és a turizmussal kapcsolatos legfontosabb fogyasztóvédelmi jogszabályok gyűjteménye található meg.

"A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg."